27 september 2010

Amerikanska Pannkakor

Barnen älskar amerikanska pannkakor med lönnsirap till frukost, och jag med, får jag väl erkänna. För det mesta har jag använt färdigmix, åtminstone på vardagarna när det känts som alldeles för mycket pill att stå och göra smet, men samtidigt har jag inte alls varit förtjust i vad jag hittat i innehållsdeklarationen på dessa torrmixer. Inte bara är det mycket socker och konstiga tillsatsämnen som jag inte alls vet om jag vill veta vad de är, men det har också varit extremt svårt att hitta en pannkaksmix som inte innehåller transfett.

Jo förresten, visst finns det nyttigare mixer, men i de allra flesta fall har de varit väl nyttiga fullkornsvarianter, som jag tyckt varit helt ok, men som barnen vägrat ta i med ens yttersta spetsen på gaffeln (Tänger använder vi inte när vi äter.).

 Men så en dag, i går närmare bestämt, ramlade det nästan ett recept på mig. Det liksom hoppade ut från en websida och sa "här är jag, här är jag, laga mig, laga mig!". Och då var jag ju tvungen att göra det.

Och tada! Lättlagade och goda, vad mer kan man önska!? Satsen räcker till ung. fyra personer, eller fler barn.

Du behöver:
4 dl vetemjöl + 1 dl vitt grahamsmjöl (white whole wheat heter det här. Ser ut som vanligt mjöl, utan de klirester som brukar synas i grahamsmjöl) eller 5 dl vetemjöl.
2 msk socker
1/2  krm salt
1/2 tsk bikarbonat
5 dl filmjölk
0,6 dl gräddfil
2 stora ägg
1 tsk vaniljessens
 3 msk smält smör, avsvalnat
 2 msk matolja

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör ihop filmjölk och gräddfil och tillsätt äggen och det avsvalnade fettet och vaniljen. Gör en fördjupning i mitten av skålen med torrvarorna och häll i filmjölksblandningen. Vispa tills allt har blandats, men inte för länge för då blir pannkakorna lätt sega.

Hetta upp lite matolja i en stekpanna och häll i ungefär 1/2 dl smet till varje pannkaka. Stek på medelstark värme, och vänd när du ser små bubblor på ytan, ungefär efter 1-2 minuter, beroende på hur varm pannan är.

Servera genast, med en god lönnsirap.



Eat well, cook good food and stay in touch

3 kommentarer:

LisaFlisa sa...

Jag har så länge letat efter ett bra recept på american pankakes, så TACK! :-)
Skall prova till helgen!
/Lisa :-)

LisaFlisa sa...

Såg att det blev lite svengelsk stavning på de där pannkakorna, men klockan är bara halv fem på morgonen här, så jag får be om lite överseende :-)
/Lisa igen :-)

Jenny sa...

LisaFlisa: Haha, ja men det gör ingenting om man stavar maten fel, så länge den blir gott tillagad :-D. Hoppas pannkakorna blir goda, låt mig gärna veta hur de funkade med svenska mått och ingredienser! Kram!