6 juni 2010

Lemonade


Här i södern, eller kanske i hela USA för den delen, men i vart fall här, så är lemonade väldigt populärt. Ju sötare, desto bättre, verkar vara devisen så jag beslöt mig för att se hur svårt det skulle kunna vara att göra min egen. Och det var inte svårt alls, det var lite kladdigt, men inte svårt.

Jag gjorde en blandning av citron och mynta, men myntan kan givetvis uteslutas om man vill.

Resultatet blev otroligt gott och uppfriskande, framförallt eftersom jag kunde reglera sockermängden så att det inte blev överdrivet jolmigt, utan faktiskt smakade rent och friskt av citron och mynta. Perfekt en varm sommardag!

Till ca 2 liter behöver du:
6 mogna (riktigt mjuka och saftiga) citroner
ca 1 dl grovhackad mynta
4-5 dl socker
Vatten

Tvätta citronerna riktigt noga och dela dem på hälften längsmed, från pol till pol. Skiva varje halva i tunna skivor. Lägg skivor, socker och mynta i en kastrull över svag värme och pressa/stöt med potatispress eller träslev.

Pressa tills citronskivorna liksom har släppt ut allt fruktkött och saft och sockret har lösts upp, ca 5 minuter. Smaka av och tillsätt eventuellt mer socker, om det känns för surt.

 Fortsätt hetta upp allting tillsdess det blivit genomvarmt, men det ska inte koka. Ta av kastrullen och lägg hälften av citronröran i en finmaskig sil över en bunke och fortsätt pressa med slev så att du riktigt får ut all saft och smak. Gör likadant med andra hälften av citronröran.

Häll saften i en tillbringare och häll över is och kallt vatten, efter styrka och smak.

Sätt dig  i skuggan och njut!


Eat well, cook good food and stay in touch

2 kommentarer:

Miss WW sa...

Mmm Har alltid tyckt om Lemonade. Fast vi drack det oftast i pulverform. Känns som jag gärna hade smakat din. Vi får se om jag börjar kladda med det ;-)

Jenny sa...

Det ar vart kladdet! Smakar otroligt mycket frashare an pulver... som ocksa ar gott :-). Lycka till!