30 januari 2010

Kyckling- och Gnocchigryta



Med utgångspunkt i ett recept jag hittade på Allt om Mat så gjorde jag den här allt-i-ett grytan. Väldigt smakrik, lite lite stark och perfekt en kall vinterdag. Det blev en ganska stor sats, som säkert räcker till fyra personer lätt.

1 gul lök, ganska fint hackad
1 vitlöksklyfta, finhackad
250 g champinjoner, skurna i kvartar
600 g kycklinglår, skinn- och benfria
3 msk Harissa-sås
1,5 dl vispgrädde
1/2 dl standardmjölk
1/2 dl vatten
500 g färsk gnocchi
Olivolja
Tony Chchere´s krydda
Salt och svart peppar

Man kan göra grytan antingen på spisen eller i ugnen. Jag gjorde den i ugnen och hade ugnen på 225 grader. Skär kycklinglåren i ganska stora, ca 3 cm, bitar. Värm olivoljan i en stekpanna (eller ugnssäker form/panna). Krydda kycklingbitarna med generöst med Tony Chachere's och stek dem ca 5 minuter. Tillsättlök, vitlök och champinjoner och stek ytterligare ca 5 minuter.

Häll på grädde, mjölk, vatten och Harissa-sås och låt allting småputtra ytterligare fem minuter. Häll i gnocchin, rör runt ordentligt och koka ytterligare 2-3 minuter. Smaka av med salt och svartpeppar och eventuellt mer kryddor.

Servera med en grönsallad.


Eat well, cook good food and stay in touch

3 kommentarer:

LisaFlisa sa...

Låter mycket gott!
Men jag undrar vad den där Harissa-såsen och Tony-kryddan är. Harissa känner jag igen, och det tror jag finns på affären, men kryddan?
Kul att du är igång med maten igen!!
Snöiga hälsningar från Göteborg

Cissi sa...

Tony Chchere´s krydda? Vad är det? Annars lät det där suuuper gott.

Har saknat dina recept här!

Kram Cissi

Jenny sa...

LisaFlisa: Forlat att det har drojt med svar. Harissa hittar du sakert i mataffaren och TC har jag skrivit ett eget inlagg om, med bild. Jag har hittat det i vissa mataffarer i Sverige, sarskilt om de har ett hyfsat amerikanskt utbud. Om du inte hittar det, kan du ta lite cayennepeppar, salt, vitlok- och lokpulver och svartpeppar. Det ar ingen "maste"krydda, mer som att man slipper sta och dutta med en massa egna kryddor :-). Kram!

Cissi: Se svaret till LisaFlisa ovan. I Stockholm trir jag du ska kunna hitta TC och det ar valdigt anvandbart! Kram!!