20 september 2009

French Toast med croissanter


Barnen älskar french toast (motsvarigheten ungefär till Fattiga Riddare i Sverige)och sedan jag kom på att det faktiskt går alldeles utmärkt att steka dem i ugnen i en långpanna, så är det en ofta återkommande helgfrukost.

Vanligtvis gör jag dem på vanligt, vitt, bröd - gärna dagsgammal långfranska eller liknande, men när vi har "special day", så gör jag dem på croissanter. Lite extra onyttigt gott så där :-).

Till fyra personer behöver du:

Fyra croissanter, gärna dagsgamla
2 ägg
5-6 dl röd (hel) mjölk
1 msk kanel
1 tsk kardemumma
1 1/2 tsk vaniljessence
1/2 dl socker
Smör till stekning.



Sätt ugnen på 200 grader. Klicka smör i en långpanna och bryn i den varma ugnen. Dela croissanterna på längden. Vispa ihop alla övriga ingredienser i en ganska vid skål eller bunke och doppa i croissanterna, så att de bli riktigt indränkta i äggsmeten. Jag brukar göra det i två omgångar, men det beror väl lite på 1) hur stor skål du använder och 2) om alla croissanter får plats i långpannan samtidigt.



Lägg i croissanterna i pannan och grädda i ugnen ca 10 minuter, ev något kortare. Ta ut pannan och vänd på brödet och grädda ytterligare 5-10 minuter.

Sikta ev. lite florsocker över, och servera med lönnsirap och frukt.


Eat well, cook good food and stay in touch

3 kommentarer:

em sa...

Jag gör inte French Toast särskilt ofta - men när jag gör det så gör jag en rejäl sats (ohälsosamt i stekpanna) och fryser skivorna. Se'n kan man ta' ut vad man behöver och stopa dem direkt i brödrosten. Bra när man har gäster.
Margaretha

Jenny sa...

Margareta: Så där smart tänker jag också på att vara - när jag typ har gjort klart all mat och städat undan :-(. Tyvärr är jag alldeles för dålig på planering, men idén är mycket god!! Bara en fråga, om du stoppar den frusna FT in brödrosten, börjar det inte droppa fett och grejer i den då när den tinar? Jag skulle ha gissat att man fick tina dem i ugnen eller nåt, men brödrosten är ju såklart snabbast! Tack för tipset!

em sa...

Jenny,
Nej, inte fett men smuligare än vanligt eftersom skivorna är panerade. Jag får bestämt leta fram receptet, minns det inte rakt av - men om man är snål på fettet när man steker är det inte så mycket som hinner börja droppa. Om jag hittar det så lägger jag upp det på min blogg. Det är så skönt att slippa sätta på ugnen för bara en skiva.
Planera kan jag nog göra, när jag sitter och har det skönt, det är värre att genomföra planerna - det är därför det blir glest mellan brödbitarna.
Margaretha