19 januari 2012

Köttfärslimpa med kick


Herr Dahlstrand tycker inte värst mycket om svensk husmanskost. Tyvärr, måste jag säga, för det är något som verkligen ligger mig varmt om hjärtat, trots alla roliga andra kök som det finns. Jag är uppvuxen med det och det är för mig riktig "comfort food" som bara väcker goda associationer. Ja alla möjliga rätter faktiskt, från rotmos via pölsa till dillkött, kalops och isterband. Me like helt enkelt.

Men som sagt, inte maken så där jätte. Han tycker helt enkelt att det är tråkig mat, som smakar "stor potatissvält". Delvis tror jag att denna syn på den svenska husmanskosten kan komma sig av att han faktiskt inte fått den serverad med finess, eller hur man ska säga. Om skolmaten får symbolisera husmanskost så är det klart att det verkligen inte var så hejdundrande kul. Snarare tvärt om. Dels tror jag att hans avision beror på att han har taskiga smaklökar. Och då menar jag inte att vara elak, jag är helt övertygad om, efter mer än 10 år av matlagning, att han faktiskt inte har så värst många smaklökar, eller utvecklade eller hur man ska säga, han behöver helt enkelt stark, smakrik, mat för att tycka att det smakar något. Och då kan man kanske plötsligt förstå varför Thai mat känns mer lockande än kalops - För hur underbar en riktigt god kalops än kan smaka, så s t a r k är kanske inte just ordet man associerar med den.

I alla fall. Köttfärslimpa hör hur som helst också till det som maken ser mycket måttligt road ut över att bli serverad - och då gör jag ändå brunsås från scratch och skippar den kokta ärtor/bönor/majs/morots blandningen som skolan envisades med att servera till. Men det hjälps inte.

Så idag beslöt jag mig för att göra amerikansk köttfärslimpa, med lite modifikation utifrån ett recept som jag hittade. Nu är det så att Amerikansk köttfärsslimpa traditionellt INTE  nödvändigtvis serveras med brunsås och potatis, utan med en ketchupglaze och potatismos. Och lite gravy, dvs brunsås, om man har tur. Eller otur. Då serveras såsen ofta i en fördjupning, gjord av såssleven, i den runa bollen potatismos. Just det kan även jag leva utan, så därför så kan vi helt enkelt konstatera nu och här, att den som läser det här receptet och hoppas på sås blir besviken. Den får vi ta en annan gång. Det här är en lite uppkickad amerikansk köttfärslimpa utan sås. Som i vårt hus serverades med bandspagetti, eftersom min konstiga barn inte äter potatismos.

Du behöver

till glazen:
2,5 dl ketchup (och när jag säger ketchup så menar jag Heinz. Jag är ledsen, allt annat är ett otyg :-))
1/2 dl farinsocker
2 1/2 msk äppelcidervinäger
1 msk tabasco, mer eller mindre beroende på smak

till köttfärslimpan
500 gram köttfärs med 10% fetthalt
500 gram fläskfärs
1 lök, finhackad
2 pressade, eller finhackade, vitlöksklyftor
1 dl röd mjölk
ca 2/3 dl pankoströbröd, eller vanligt, men ta då lite mindre
1 ägg plus 1 äggula
2 tsk dijonsenap
2 tsk Worchestershiresås
1 tsk torkad timjan
1 tsk Tony Chachere's cajunkrydda (och den har vi pratat om förr; världens bästa krydda!)
1 tsk mald svartpeppar

Blanda alla ingredienser till glazen i en kastrull och rör tills sockret smält, på medelstark värme. Ta undan ca 0,5 dl sås och koka sedan resterande sås i ca 5 minuter, tills den tjocknat något. Ta av kastrullen och sätt på ett lock så att den håller sig varm.

Blanda ströbröd och mjölk. Tillsätt lök, ägg och alla kryddor och rör till en jämn "gegga". Blanda ner kött- och fläskfärsen med händerna så att det blir ordentligt blandat.

Sätt ugnen på grill och flytta upp ugnsgallret till översta falsen, eller ca 10 cm från grillelementet. Ta en bakplåt med kant, klä med folie och smörj folien lätt. Forma köttfärssmeten till en limpa på plåten, ca 10x20 cm. Stek under grillelementet i ca 5 minuter, eller tills ytan blivit ordentligt stekt. Pensla med ca 2 msk av glazen runt om hela limpan och stek ytterligare 2-3 minuter eller till glazen börjar bli lite brun.

Flytta ner plåten till mitten av ugnen och säng värmen till 175 grader. Pensla med sås ytterligare en gång och stek sedan tills köttfärslimpan är genomstekt, ca 35  minuter till. Ta ut plåten och låt köttet vila under folie i ca 20 minuter (så rinner den mindre och blir mycket lättare att skära).

Servera i skivor med den spadade såsen och valfritt tillbehör. Jag rekommenderar varken brunsås eller kokta blandade grönsaker. Men smaken är tack och lov som baken, så ta vad ni gillar för allt i världen!

Och jo, herr Dahlstrand gav den med beröm godkänt, så även den största köttfärslimpsmotståndare kan omvändas...


Eat well, cook good food and stay in touch

Inga kommentarer: