16 mars 2010

Ratatouille - Fransk grönsaksröra

Jag har ätit ratatouille flera gånger på restaurang och hemma hos andra, men aldrig riktigt vågat mig på att göra det själv. Dels för att jag tyckt att det verkar så vansinnigt krångligt med en massa hackande och dels för att herr Dahlstrand vanligtvis inte är någon större varma-grönsaker-fantast.

Det visade sig dock, när jag väl tog tjuren vid hornen, att det inte alls var svårt att göra och att herr Dahlstrand tyckte att det var gott! Jag serverade röran till grillade lammkotletter som fått marinera i en blandning av mycket vitlök, lite balsamvinäger, citron och färsk, hackad, rosmarin.

Du behöver:
2  gula lökar (Jag använde en vanlig och en sweet onion, vilket jag tror gav en lite mildare, sötare, smak.)
1 st aubergine
2 st squash (Jag tog en gul och en grön)
1 st röd paprika
1 st gul paprika
6 st tomater
3 msk olivolja
4 st vitlöksklyftor
1 dl torrt vitt vin
1 st tärning hönsbuljong
2 tsk timjan
2 tsk rosmarin
3 st lagerblad
1 tsk strösocker, eller råsocker
salt och peppar

Skala och hacka löken. Skär aubergine, squash, paprika och tomater i bitar. Jag tror att man kan göra lite hur stort respektive smått man vill, jag hackade det relativt smått.
Fräs löken i olivolja några minuter, så att den börjar svettas men inte bryns.T illsätt aubergine, squash, paprika och vitlök och låt allt fräsa på medellåg värme en stund.

Lägg sist i de hackade tomaterna, vin, buljongtärning, örtkryddor och socker och koka sakta under lock 20 min. Rör om emellanåt.

Koka ytterligare utan lock över starkare värme så att grönsaksröran kokar ihop och blir tjockare. Smaka av med salt och peppar.

Servera till kött eller fisk eller som vegetarisk ensamrätt med pasta eller ris.


Eat well, cook good food and stay in touch

2 kommentarer:

Ceciliah sa...

Åh det där lät ju super gott! Måste testas!

Jenny sa...

Cissi: Jag tyckte det var urgott - och ännu godare var den dagen efter, när den riktigt fått stå och blanda sig. Kram!