17 mars 2010

Onsdagsreceptet: Potatiskaka med lite feel av tortilla

Ungefär det här receptet hittade jag på Allt om Mat härom veckan och sedan blev det lite Jenny-modifikation under tillagningens gång. Det stod i receptet att rätten kan serveras varm eller rumstempererad, men om man ska ha den till mat, som vi hade, var den definitivt godast varm ur ugnen. Tillbehören var marinerad, hel grillad fläskfilé och sallad.

Du behöver:
1 kg potatis, ung 6 st medelstora
60 g soltorkade, marinerade tomater
1 msk fint hackad färsk rosmarin
1 msk fint hackad färsk timjan (funkar bra med torkad också)
2 msk fint hackad färsk basilika
salt och svartpeppar
3 ägg
2,5 dl mellangrädde (Eftersom det inte finns här i USA tog jag 1 dl vanlig grädde och 1,5 half and half)


Sätt ugnen på 200°. Klipp en rundel smörpapper och lägg i botten på en rund form med löstagbar kant (24 cm i diameter). Skala och skiva potatisen i tunna skivor (Ju tunnare desto snabbade i ugnen!) och strimla de soltorkade tomaterna fint.

Varva potatis, tomater, örtkryddor, salt och peppar i formen. Avsluta med ett lager potatis.Vispa ihop ägg och grädde och häll över potatisen. OBS! Min form slöt inte helt tätt, upptäckte jag när det började droppa äggsmet på golvet, så det kan vara en bra idé att ställa formen i lite folie.

Grädda i nedre delen av ugnen i ungefär 50 minuter, en timme eller tills potatisen är genommjuk. Servera varm som tillbehör till kött eller kyckling, eller svalnad på en buffée.


Eat well, cook good food and stay in touch

3 kommentarer:

Desiree sa...

Detta lät himla gott. Det ska jag ta och göra. Jag brukar alltid också hämta inspiration från recept men sedan ofta modifera dem en aning. Det går alltså att kombinera vanlig grädde med half and half och det blir bra? Jag har tidigare provat med bara half and half men det funkar inte då det skär sig. Har även haft funderinga på att köra med vispgrädde som man spär med vatten en aning. Vet inte om du provat och vad du tycker blir bäst? Har hört att man ska kunna använda sig av sour creme och ha i såser att det ska tåla upphettning. Har du testat detta?
Funderar också på att köpa en mandolin för att kunna skiva grönsaker och frukt riktigt tunnt. Undrar om du har en mandolin och vilket märke och om du är nöjd med den?
Tack för receptet. Det är alltid gott och kul att prova med nya tillbehör. Ha en bra onsdag.
Kram

Jenny sa...

Desiree: Det roliga med matlagning, allt eftersom man prövar och lär sig, tycker jag ju är att modifiera och "gör lite själv". Ibland blir det kanske inte alltid som man tänkt sig, men ofta blir det bra :-).
Jag tycker att det funkade att blanda half and half och grädde - jag vet inte exakt hur fetthalten motsvarade matlagningsgrädde, men det stelnade i alla fall som det skulle. Jag har aldrig tänkt på att späda vispgrädde med vatten, men det låter faktiskt inte så tokigt alls! Låt mig gärna veta om du provar, det skulle vara roligt att höra hur det gick. Jag har använt sour cream i en del såser (Fast jag föredrar vispgrädde eller lite half and half, om det ska vara redda såser) och i bl.a. fiskgratäng och jag får säga att jag tycker resultatet är ett nja sådär... Det skär sig väldigt lätt tycker jag.
Jag fick en mandolin i julklapp faktiskt, och jag är helt såld på den! Super bra och det går ju så FORT att skära skivor, jag rekommenderar verkligen!! Min är från "Oxo", köpt på Sur La Table och var inte dyr tror jag, typ $30 tror jag. Det finns såna som är jättedyra och finessiga, min är i plast, lättdiskad och hur bra på alla sätt och vis som jag behöver, så det räckte fint. Kram!!

Desiree sa...

Hej Jenny, tack för att du tog dig tid att svara på alla mina frågor. Jag ska testa att spä vispgrädden med antigen mjölk eller vatten. Jag tror att det borde gå bra till en viss gräns iallfall. Jag har länge varit nyfiken på om det skulle funka att använda sig av just sour creme istället för cremefraiche i typ fiskgratänger och sådant men ännu inte riktigt vågat prova. Verkar alltså inte som att det funkar just så optimalt. Jag har iallfall provat mig på att mixa keso slät med en mixerstav och använda istället för kesella i mat och bakning och det funkar rätt bra. Den naturella keson här verkar dock vara saltad en aning så det är något att tänka på då man bakar med den.
Åh vad kul att du gillar din mandolin så mycket. Jag har gått och kikat på just Oxo´s och tycker att den verkar rikigt bra. Går det att ställa in tjockleken på skivorna med den också på det man skivar? Bra jag ska ta och köpa mig en mandolin. Verkar billigare att köpa här än i Sverige.

Recept följer jag nästan aldrig till pricka. Som du säger är det just roligt att få testa och modifiera. Ha ha jo jag känner igen det där med att ibland blir det jättelyckat och ibland blir det inge vidare. Ibland är det riktigt kul att bara få kolla på en bild på något som verkar smarrigt och sedan försöka göra rätten på egen hand utan att ha något recpet alls. Jag älskar att bläddra i kokböcker och tidningar men skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en kokbok utan bilder. Tack och ha en fin dag.
Kram.